
Felértékelődik a laptop szerepe az iskolai oktatásban.
Mire tanítsuk a gyereket és mitől féltsük?
A 21. században az informatika, az internet és a számítástechnika alapvetővé válik nem csak a hétköznapokban, de az iskolában, az oktatásban is. A laptop, tablet és okostelefon a módszertan részévé válik. Sokan még mindig úgy gondolják, hogy az iskolások számára csapdákat rejt és veszélyes lehet, ha gyakran és sokat laptopoznak, interneteznek.
Hagyomány kontra fejlődés
Az emberiséget és a kultúrát már nem először féltik valamilyen kommunikációs csatornától, médiától. Először a 15. században a könyvnyomtatás felfedezésekor majd a 16. században az első újságok kiadásakor kongatták meg a vészharangot, hogy az emberek gondolkodását befolyásoló eszközök tönkreteszik az emberek normális gondolkodását, a könyvek pedig egyenesen leszoktatják az embereket a gondolkodásról.
A tv megjelenése a szellemi rágógumi rémképét festette le és az emberiség zombivá válásával riogatott minket, a 20. században pedig az internet az új mumus, a számítástechnika az, amely megszünteti a logikus gondolkodást. Valójában a történelem minduntalan rácáfol a vészmadarakra, hiszen a könyv megjelenésekor arra számítottak, hogy az emberek kevesebbet fognak gondolkozni, ha nem kell mindent megjegyezniük, és elbutulnak, ha mindent megtalálnak a könyvekben. A számológép, a számítógép, a laptop és az internet megjelenésével úgy gondoljuk, hogy a gyerekek nem fognak gondolkodni, hiszen bármit megtalálnak az interneten.
Az internet csak az éléskamra, az ételt továbbra is meg kell főzni.
A laptop és az internet csak alapanyagot szállít a logikus gondolkodáshoz. Az én véleményem az, hogy nem csökken a gondolkodás volumene, hanem az egyre több elérhető információnak köszönhetően egyre többet fognak gondolkodni utódaink, az analitikus gondolkodást még nagyon sokáig nem lehet majd gépi aggyal leváltani, bár jelenleg nagyon valószínűnek tűnik, hogy belátható időn belül van az AI, a mesterséges intelligencia kifejlesztése.
Blogolni tanítsd vagy az Egri csillagokat olvassa?
Fölösleges és értelmetlen dolog laikusként azon gondolkodni, hogy van-e értelme az iskolai tananyagnak. Az oktatás egésze került olyan helyzetbe, amikor nem csak a mit tanítsunk a kérdés, hanem a hogyan tanítsuk? A görög kultúrában a bölcs mester köré ültek a tanítványok, önszántukból. Napjainkban kötelező tanulni és sok tanár számára kötelező tanítani. A társadalom jelentős része, egy egész nemzedék van egyszerre iskolában vagy egyetemen, a nemzedék másik része pedig tanítja őket. Hogyan lehet egy ekkora infrastruktúrával és hagyománnyal rendelkező rendszert alapvetően átalakítani esetleg megszüntetni? M még nem ismerjük a válaszokat, az viszont tény, hogy sok olyan dolog van melyet a gyerekeknek nem kell megtanulniuk, esetleg nincs is rá szükségük, viszont az élet sok dolgot követel tőlük és oktatóiktól is.
Az nem kérdés, hogy az Egri csillagok egy hasznos haszontalanság, hiszen nem a tudást, hanem a gyermek jellemét fejleszti. Ezzel kapcsolatban már csak az a kérdés, hogy mi lesz a társadalmi elvárás, milyen legyen a jövő diákjainak jelleme?
Laptop vagy toll kel az iskolában a diákok kezébe, és ki mit tanul meg hamarabb? Az oktatásban a laptop és az internet használata elkerülhetetlenné vált a 21. században, az új módszertanok használatán dolgoznak az oktató közösségek és az informatika legújabb vívmányai is bevezetésre kerülnek. További érdekes és izgalmas témák mindenki számára olvasásra: laptop, okostelefon, szolgáltatás, tanulás, oktatás, generáció.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: